سایت سرگرمی روز :
به عبارتی این رقم یعنی اگر کل درآمدهای سال آینده کشور را بین ایرانیان تقسیم کننده به هر ایرانی معادل ۷۱ میلیون تومان خواهد رسید. بررسی درآمدهای نفتی در سال ۱۴۰۴ نیز نشان میدهد، در این سال رقم بودجه نفتی معادل ۲ هزار و ۱۰۷ هزار میلیارد تومان (همت) بوده که سرانه این رقم برای هر ایرانی ۲۵ میلیون تومان است.
یعنی سهم هر ایرانی از نفت در سال آینده معادل ۲۵ میلیون تومان خواهد بود. یکی دیگر از درآمدهای دولت، مالیات است که در بودجه ۱۴۰۴ معادل یک هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. سرانه بودجه مالیاتی دولت در سال آینده معادل ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده سهم هر ایرانی از کل درآمد مالیاتی دولت در حدود ۲۰ میلیون تومان در سال آینده خواهد بود.
در بخش هزینههای دولت در سال آینده دو یارانه اصلی در حال پرداخت شدن خواهد بود که یکی یارانه نان و دیگری یارانه نقدی است. اگر هزینهای که دولت برای یارانه نان در سال آینده خواهد پرداخت را به جمعیت کشور تقسیم کنیم معلوم میشود از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه یارانه در سال آتی، سهم هر ایران معادل ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود. به عبارتی انگار دولت در سال آینده به هر ایرانی به طور متوسط ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کمک خرید نان خواهد داشت.
دیگر یارانهای که توسط دولت پرداخت میشود یارانه نقدیاست که دولت به تقریبا به ۹ دهک درآمدی این هزینه را پرداخت میکند. اگر کل این مبلغ را به کل جمعیت ایران تقسیم کنیم مشخص میشود که: اگر هزینه پرداخت شده توسط دولت بین تمام ایرانیان تقسیم شود به هر ایرانی معادل ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد رسید.
در نشست علنی شب دوشنبه – ۱۹ آذرماه – صحن علنی مجلس شورای اسلامی، بررسی بخشهای هزینهای لایحه بودجه ۱۴۰۴ در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و بند (ث) تبصره ۱۳ این لایحه به تصویب رسید.
طبق بند (ث) که به تصویب رسید، در صورت درخواست سرپرستان خانوار مشمول یارانه نقدی برای تغییر شیوه پرداخت از نقدی به کالابرگ الکترونیکی، استفاده از مبالغ کالابرگ الکترونیکی برای سرپرستان خانوارهای مشمول یارانه نقدی بهصورت داوطلبانه مجاز میباشد. سازمان هدفمندسازی یارانهها موظف است سازوکار اجرائی لازم را برای افراد متقاضی مهیا نموده و دستورالعمل اجرائی آن را با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ نماید.
نمایندگان مجلس در جهت اجرای اهداف برنامه هفتم مبنی بر کاهش فقر مطلق دولت را مکلف کردند که از محل منابع حاصل از حذف یارانه نقدی دهکهای هشتم، نهم و دهم، ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده و بازنگری در سیاستهای حمایتی نقدی و غیرنقدی، حداقل به میزان ۴۰ هزار میلیارد تومان بسته حمایت از معیشت محرومین و حمایت از حداقل ۴۰۰ هزار خانوار دچار فقر شدید غیر تحت پوشش نهادهای حمایتی که براساس نیازمندیابی فعال با مشارکت خیرین و سازمانهای مردم نهاد در قالب سامانه پنجره واحد خدمات حمایت اجتماعی ایرانیان (موضوع بند ب ماده ۳۱ قانون برنامه هفتم پیشرفت) شناسایی میشوند و همچنین افزایش اعتبار کالابرگ برای خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی یا عضو سه دهک پایین درآمدی را از خرداد ماه سال ۱۴۰۴ اجرایی نماید.
نمایندگان مقرر کردند: همچنین به منظور تشویق خانوارها به مشارکت بیشتر در طرح و برخورداری از مزایای آن، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مکلف است با همکاری دستگاههای ذیربط سازوکاری طراحی نماید که خانوارهای یارانه بگیر مشارکت کننده طرح کالا برگ الکترونیک از تخفیفات فروشگاههای داوطلب مشارکت در طرح بهرهمند گردند.
بر اساس این مصوبه، به جز مواردی که در این قانون تصریح شده است، منابع و مصارف هدفمندسازی یارانهها مطابق احکام مرتبط در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور وصول و مصرف و در ردیفهای جداگانه به تفکیک و به صورت نشاندار ثبت میگردد. منابع موضوع هدفمندسازی یارانهها، به مصارف هدفمندسازی یارانهها اختصاص مییابد. در صورت عدم کفاف منابع مذکور برای پوشش مصارف مربوطه، دولت میتواند نسبت به اختصاص کمک زیان به سازمان هدفمندسازی یارانهها اقدام نماید.
نمایندگان مجلس، سازمان برنامه و بودجه رامکلف کردند که جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانهها (موضوع این بند) را به صورت جداگانه در بخش دوم لایحه بودجه درج نماید. سازمان برنامه و بودجه مکلف است گزارش منابع و مصارف مذکور را به تفکیک اقلام، به صورت ماهانه به کمیسیونهای برنامه و بودجه و اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال کند.