به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، پریسا کربلایی حسنی در مصاحبه با خبرنگار اندیشه معاصر درباره راه حل های کاربردی حل مشکل و ارتباط موثر والدین با کودکان گفت:ارتباط ضعیف میان والدین، مشکلات رفتاری فرزندان را بیشتر میکند و بروز مشکلات رفتاری در کودکان می تواند باعث بروز بیشتر اختلاف میان پدر و مادر شده و رابطه آنها باز هم ضعیف تر شود. در واقع یک سیکل (چرخه) معیوب ایجاد میگردد. بنابراین والدین باید برای بهبود بخشیدن مهارتهای خود تلاش بیشتری داشته باشند.
برخی از مشکلاتی که بین والدین پیش می آید از قرار زیر است:
۱۰ مشکل ارتباطی پدر و مادرها با فرزندانشان
مشکل ۱. بی توجهی والدین نسبت به یکدیگر:
مکالمه ای که در آن بی توجهی باشد، معمولا مکالمه مرتب قطع میشود و به خاطر سوءتفاهمات مرتب بحث می شود و یا
انتقاد می شود.
راه حل:
– یک شنونده خوب باشید: اکثر مردم میتوانند اختلاف عقاید و عدم توافق را بپذیرند تا زمانی که احساس کنند عقیده آنها نیز شنیده و درک شده است.
_ گوش بدهید و درک کنید: سعی کنید موضوع را از نقطه نظر شخص مقابل بفهمید شما حق دارید موافق نباشید ولی نظر خود را فقط بعد از اتمام صحبت شخص مقابل بیان کنید.
_ منعکس ساختن و خلاصه کردن: یک راه مفید برای اینکه شخص مقابل بداند شما واقعاً گوش داده اید آن است که در طول مکالمه جملاتی بگویید که نشان دهد که شما واقعا به آنچه گفته شده توجه نشان داده اید. روش دیگر آن است که بدون اینکه قضاوت کنید تمام گفتههای شخص را بطور خلاصه بیان کنید.
_ روشن ساختن: وقتی در مورد آنچه که فرد دیگر صحبت می کند، سوالاتی می شود تا مفهوم آن روشن تر گردد، در واقع شما درک بیشتری از مطلب پیدا کرده و بهتر گوش داده اید.
_ استفاده از زبان بدن: زبان بدن شما میتواند در مورد اینکه شما چقدر به آنچه که گفته می شود علاقه دارید، اطلاعات زیادی بدهد. بعضی راههای بیان علاقه از طریق زبان بدن عبارتند از:
برقراری ارتباط چشمی، نشان دادن چهره علاقمند در صورت (چهره)، تکان دادن سر به منظور نشان دادن موافقت با صحبتهای شنیده شده و اجتناب از تظاهرات منفی صورت
مشکل ۲: انحصاری کردن مکالمه:
زمانی که یک شخص مکالمه را انحصاری و یکطرفه می کند، یعنی یک نفر حرف میزند و به دیگری فرصت حرف زدن یا پاسخ دادن نمی دهد ادامه چنین ارتباطاتی بسیار مشکل است و در نهایت مکالمه ناموفق خواهد شد.
راه حل:
افرادی که مکالمه را انحصاری میکنند خیلی پرحرف و برونگرا هستند. اگر از این گونه افراد هستید باید مرحله به مرحله سعی کنید به دیگری نیز فرصت مشارکت دهید. برای این کار باید از سوالهای باز پاسخ استفاده کنید که معمولا با کلماتی مثل چگونه، چه زمان، چه خبر، چرا شروع میشوند. زیرا به این سوالات فقط با بله یا خیر نمیتوان جواب داد. در نتیجه شخص مقابل تشویق به بیان نقطه نظرات خود می گردد.
مشکل ۳. کناره گیری و سکوت:
راه حل:
صحبت کنید، اگر نگران هستید که گفتگوی شما به مشاجره تبدیل شود، بدانید به جای کناره گیری می توانید بیاموزید با شناخت احساسات و ابراز احساسات و عقاید خود میتوانید از بروز خشم جلوگیری نمایید.
مشکل ۴. زود و یکطرفه قضاوت کردن:
راه حل:
_ در گوش دادن به عقاید و اظهارات دیگران ذهن بازی داشته باشید،
_ از تحقیر کردن شخص دیگر به خاطر داشتن عقیده ای متفاوت بپرهیزید،
_ به جای حمله کردن به او، نظرش را بشنوید و نظرات خود را نیز با او در میان بگذارید.
به یاد داشته باشید بسیاری از راه حل های مناسب از ابتدا وجود ندارند و در هنگام گفت و شنودها شکل می گیرند.
مشکل۵. برگشتن به مشکلات گذشته در زمان بروز اختلاف:
بعضی افراد در طول مشاجرات مشکلات گذشته را دوباره بیان میکنند و این باعث میشود که شخص مقابل احساس کند که هیچگاه به خاطر مشکلات گذشته بخشیده نخواهد شد و این باعث شکل گیری احساسات منفی می گردد.
مشکل۶. تمرکز کردن روی اینکه چه کسی مقصر است:
سرزنش کردن و مقصر دانستن معمولاً منجر به صدمه زدن به احساسات میشود و هیچ راه حلی برای مشکلات نمی باشد. تا آنجا که می توانید از این کار دوری کنید.
مشکل۷. شکایت کردن از یکدیگر به شکل متقابل:
وقتی که شخصی از شما شکایتی میکند یک واکنش شایع این است که شما نیز در مورد کارهای او از وی شکایت نمایید. در واقع در این مدل، فرض بر این است که بهترین دفاع یک حمله خوب است. اما در این صورت متأسفانه به جای حل مشکل منجر به جرو بحث خواهد شد.
مشکل۸. خواندن ذهن:
بعضی از افراد فکر می کنند که می دانند طرف مقابلشان به چه چیز فکر میکند و به این ترتیب خود را بی نیاز از گوش کردن به دیگری فرض میکنند. این موضوع به گفتگو آسیب می زند. اگر به دیگری گوش نسپارید و از او سوال نپرسید، هیچگاه نمی توانید مطمئن باشید که شخص مقابل به چیز فکر میکند.این موضوع باعث میشود شخص مقابل در موضع دفاعی قرار گیرد.
راه حل:
در طول مکالمه به خصوص زمانی که درجاتی از تعارض نیز وجود دارد، فقط در مورد احساسات و نظرات خودتان صحبت کنید و اجازه دهید که دیگران هم عقاید خود را بیان کنند.
مشکل۹. بی احترامی و تحقیر کردن:
متأسفانه مردم برای کسانی که دوستشان دارند، در مقایسه با غریبه ها ، احترام کمتری قائلند.
راه حل:
مودب باشید و از پیامهایی که با من شروع میشوند (جملات من) استفاده کنید. سعی کنید به جای تخلیه احساسات، بیاموزید که احساسات و نظرات خود را بیان کنید. استفاده از پیامهایی که با من شروع می شوند، احساسات و نیازهای شما را انتقال میدهد ولی استفاده از پیامهایی که با تو شروع میشوند (جملات تو) اغلب همراه سرزنش و انتقاد فرد دیگر می باشند.
مثال: من از اینکه دیر می آیی ناراحت میشوم. به جای اینکه تو به من توجهی نداری و دیر می آیی.
مشکل ۱۰. پیام های متناقض:
زمانی که پیامهای کلامی و غیر کلامی در تعارض باشند، مانع از تعبیر و تفسیر توسط شخص مقابل می شوند. تحقیقات نشان می دهند که مردم به پیامهای غیر کلامی ارزشی برابر یا بیشتر از پیامهای کلامی میدهند. بنابراین ارتباطات غیر کلامی نیز از اهمیت زیادی برخوردار هستند.
راه حل:
مطمئن باشید که ارتباط کلامی و غیر کلامی شما با هم انطباق دارند. زبان غیر کلامی مثبت شامل تظاهرات چهره (مثل لبخند زدن) زبان بدن (لمس کردن) و لحن صدا ( مثلا گرم و شاد بودن) می باشد.
در نتیجه وقتی رابطه شما و همسرتان بهبود بخشد علاوه بر اینکه نقش الگویی برای فرزندتان دارید، انرژی روانی شما افزایش مییابد و از چرخه معیوب ارتباطی خارج میشوید. بنابراین توصیه میشود موارد فوق را در موقعیتهای مختلف زندگی روزمره بکار ببرید.
پایان/*
اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.