چگونه هوش هیجانی معلمان بر کلاس درس تأثیر می گذارد
نکات کلیدی
- هوش هیجانی معلمان انگیزه و یادگیری دانش آموزان را افزایش می دهد.
- به کودکان می توان هوش هیجانی را در زمینه خواندن، تاریخ و موضوعات دیگر آموزش داد.
- مهمتر از همه، می توان هوش هیجانی را در تعامل با معلمان به کودکان آموزش داد.
- همه معلمان باید بیاموزند که چگونه هوش هیجانی می تواند نظم و انضباط و یادگیری را افزایش دهد.
از سال 1967 تا 1973، من معلمی در برونکس جنوبی بودم و مسئول تحصیلات کودکان در کلاس های چهارم و پنجم (شامل یک سال به عنوان سرپرست معاون آموزشی، برای کلاس های 1-6). اگرچه هدف همیشگی من نبود، اما اوایل اکتبر در یک امتحان اضطراری شرکت کرده بودم و دوشنبه بعد به کلاس 42 دانش آموزم (بدون دستیار) سلام کردم! با وجود اینکه من در رشته روانشناسی تحصیل کرده بودم و معتقد بودم که سطح بالایی از کلاس هوش عاطفی، من برای آن روز آمادگی کامل نداشتم. در طول این مدت، من در یک برنامه تحصیلات تکمیلی ثبت نام کردم تا مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته روانشناسی تربیتی بگیرم.
آموزش عاطفی ادغام شده در برنامه درسی
در طول آن سالها، من بر کمک به کودکان در توسعه مهارتهای آگاهی عاطفی و تنظیم تاکید کردم. من کاملاً معتقد بودم که این برای انگیزه و ظرفیت آنها برای یادگیری. من این کار را با برنامه درسی رسمی انجام ندادم. در عوض، من چنین آموزشی را در زمینه خواندن، مطالعات اجتماعی، تاریخ و سایر زمینه ها، در صورت لزوم، ادغام کردم. علاوه بر این، من آگاه شدم تا آنها را با مهارت های خود در زمینه احساسی درگیر کنم اطلاعات. برای مثال، من اغلب از دانشآموزان میخواستم استنباط کنند که شخصیتها در هنگام خواندن چه احساسی داشتند. علاوه بر این، از آنها خواستم تا تشخیص دهند که ممکن است در یک موقعیت مشابه چه احساسی داشته باشند. به این ترتیب، به آنها کمک کردم کلمات احساسی را شناسایی کنند و مهارتهای همدلی را تقویت کنند که برای ترویج احساسی تاب آوری و کاهش واکنش عاطفی.
علاوه بر این، از آنجایی که کتابهای خواندن تاریخگذاری شده بودند و به واقعیتهای اجتماعی-اقتصادی بچهها مرتبط نبودند، اغلب یک ضبط صوت دستی برای دانشآموزان فراهم میکردم تا داستانهایی درباره خودشان ضبط کنند. من اینها را رونویسی کردم و کپی هایی برای کلاس تهیه کردم تا خواندن آنها را مرتبط تر کند و علاقه آنها را به خواندن برانگیخت.
آموزش عاطفی از طریق تعامل
من به سرعت در مورد نیاز به تأیید احساسات کودک در تعاملاتمان یاد گرفتم. به عنوان مثال، پس از بازگشت به اتاق خود، پس از ارائه چند پلیس به عنوان بخشی از یک برنامه اطلاع رسانی، به کلاس دستور دادم تا ترکیبی بنویسم که نگرش یا تجربیات آنها را با پلیس شرح دهد. به سختی آموزشم را تمام کرده بودم که یکی از بچه ها، با صورت قرمز و درهم کشیده از تحقیر، فریاد زد: «من قصد ندارم هیچ آهنگی درباره پلیس بنویسم. من از پلیس متنفرم.”
من با لحنی آرام پاسخ دادم: “خوب. سپس نمونههایی از آنچه تجربه کردهاید بنویسید که شما را از آنها متنفر میکند.» پاسخ من او را غافلگیر کرد. در حالی که ممکن است انتظار جنگ لفظی در مورد اینکه چرا نباید چنین احساسی داشته باشد، با لبخند بزرگی به من نگاه کرد و پرسید: «واقعا؟ من می توانم؟»
من پاسخ دادم که اگر واقعاً چنین احساسی داشت، باید در مورد آن بنویسد. این تکلیف یک تمرین نوشتاری بود که هدفش کشف احساسات صادقانه او بود. در نتیجه، او طولانی ترین تصنیفی را که تا به حال نوشته بود، نوشت. او در آن توضیح داد که پلیس در جامعه خود به افراد مست حمله می کند و به دیگران فحش می دهد.
من نوشته او را تحسین کردم. پس از اینکه او آهنگ خود را با صدای بلند خواند، من گروه را در یک بحث رهبری کردم و ابتدا از آنها روش هایی را استخراج کردم که در آنها پلیس را مفید می دانستند. اگر فقط بر آموزش احترام به پلیس به آن کودک تمرکز می کردم، احساسات او را تحقیر می کردم و واقعیت آن دانش آموز را به چالش می کشیدم – و متعاقباً به درگیری و تنش کمک می کردم.
تأثیر هوش هیجانی پایین در معلمان
معلمان با شواهد هوش هیجانی بیشتر بیشتر مدیریت نظم و انضباط در کلاس درس (والنته، مونتیرو و لورنکو، 2019). در مقابل، هوش هیجانی پایین معلمان را مستعد تجربه تنش در کلاس درس می کند، ناراحتی که بر محیط کلی اتاق تأثیر می گذارد و بر هر تعامل با فرزندانشان تأثیر می گذارد. علاوه بر این، معلمان با هوش هیجانی پایین نمرات بالاتری در خستگی عاطفی، مسخ شخصیت، اضطراب، افسردگی و استرس، و نمرات کمتر در موفقیت شخصی (Martinez-Monteagudo، Ingles، Granados، 2019).
هوش عاطفی انعطافپذیری معلم را در پاسخ به چالشهای عاطفی کودکان و نوجوانان فراهم میکند (Valente، Veiga-Branco، Rebelo، 2020). این امر از درک بیشتر وضعیت عاطفی کودک پشتیبانی می کند، بنابراین ظرفیت افزایش یافته برای همدلی را تقویت می کند. این به تقویت آرامش به جای تنش عاطفی و درجه ای از سکون کمک می کند که در کلاس درس مسری است و برای یک محیط یادگیری خودتنظیمی ضروری است. در واقع، معلمان با هوش هیجانی بالاتر، استراتژیهای یکپارچهتر و سازشدهندهتر را برای مدیریت تعارض تمرین میکنند (والنته و لورنکو، 2020). علاوه بر این، چنین معلمانی با الگوبرداری از چنین رفتاری، هوش هیجانی فرزندان خود را تقویت می کنند.
نیاز به تقویت هوش هیجانی در معلمان
از طریق آموزش در زمینه هوش هیجانی، معلمان می توانند ظرفیت خود را برای مدیریت احساسات دشواری که ممکن است در تعامل آنها با دانش آموزان، والدین و دیگران ایجاد شود، افزایش دهند و از آموزش مؤثر فرزندان خود حمایت کنند. نیاز به آموزش عاطفی بیشتر توسط تحقیقات اخیر حمایت می شود که نشان می دهد معلمان به طور فزاینده ای مجبورند به فیزیکی پاسخ دهند پرخاشگری و سایر تهدیدات در کلاس (مک ماهون، وورل، و ردی، و همکاران، 2024).
چنین مهارتهایی به معلم اجازه میدهد تا احساسات خود، دانشآموز و در تعاملات خود را بهطور کامل نشان دهد. این برای ایجاد یک عرصه امن برای یادگیری ضروری است. تقویت هوش هیجانی باید برای همه معلمان الزامی باشد.
مراجع
Valente، S.، Monteiro، A.، و Lourenco، A.، (2019). رابطه بین هوش هیجانی معلم و مدیریت نظم و انضباط کلاس درس. روانشناسی در مدارس، جلد. 56، (5)، 741-750.
Martinez-Monteagudo, M., Ingles, C., Granados, L., et. al., (2019). پروفایل های هوش هیجانی صفت، فرسودگی شغلی، اضطراب، افسردگی و استرس در معلمان دوره متوسطه. تفاوت های شخصیتی و فردی، جلد 2. 143، 1-318.
Valente، S.، Veiga-Branco، A.، Rebelo، H.، و غیره. al.، (2020). رابطه بین توانایی هوش هیجانی و کارآمدی معلم. مجله جهانی تحقیقات آموزشی، جلد. 8، 3، 916-923.
Valente، S. و Lourenco، A.، (2020). تعارض در کلاس درس: چگونه هوش هیجانی معلمان بر مدیریت کلاس تأثیر می گذارد. مرزها در آموزش، جلد. 5 فوریه.
مک ماهون، اس.، وورل، اف.، ردی، ال.، و. al.، (2024). خشونت و پرخاشگری علیه مربیان و پرسنل مدرسه، حفظ، استرس و نیازهای آموزشی: نتایج نظرسنجی ملی روانشناس آمریکایی، آوریل، doi.org/10.1037/amp0001348
منبع: گروه تحریریه و ترجمه چه خبر