رفتارهای درونی و بیرونی نوجوانان و تأثیرات آنها
نکات کلیدی
- علائم در رفتارهای درونی و بیرونی قرار می گیرند و بر مهارت های اجتماعی و مشکلات رفتاری تأثیر می گذارند.
- نوجوانانی که سطح علائم بالاتری دارند، مهارتهای اجتماعی ضعیفتری دارند و رفتارهای مشکلساز بیشتری انجام میدهند.
- نوجوانان با علائم درونی و بیرونی ممکن است مستعد مشکلاتی در تنظیم احساسات باشند.
پست مهمان نوشته شده توسط میشل راموس، دکترا.
مشکلات رفتاری نوجوانان اغلب به عنوان رفتارهای درونی یا بیرونی طبقه بندی می شوند. رفتارهای درونی سازی شامل مواردی مانند اضطراب، گوشه گیری، و افسردگی- نشانه هایی است که یک نوجوان در حال تبدیل ناراحتی خود به درون است (کمپبل، 1995). رفتارهای بیرونی، رفتارهای بیرونی مانند رفتار کردن، تجاوز، و قانون شکنی (Oldehinkel و همکاران، 2004). این نوع رفتارها اغلب نوجوان را در تضاد با دیگران قرار می دهند و می توانند راه را برای ریسک پذیر. در حالی که بین اختلالات بیرونیسازی پیوندی کاملاً ثابت وجود دارد – مانند اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) – و سایر رفتارهای مشکل ساز، از جمله افزایش ریسک پذیری (دی آلویس و همکاران، 2014؛ هامفریس و لی، 2011 )، ما کمتر می دانیم که چگونه مسیر رفتارهای پرخطر برای نوجوانانی که با مشکلات درونی و بیرونی دست و پنجه نرم می کنند، متفاوت است.
نوجوانانی که با رفتارهای درونی و بیرونی دست و پنجه نرم می کنند ممکن است در مدیریت احساسات خود نیز دچار مشکل شوند. تنظیم احساسات موثر مدیریت پاسخ های عاطفی به رویدادهای روزمره، و ما می دانیم که دشواری انجام این کار زمینه ساز ایجاد مسائل مربوط به اضطراب و افسردگی است (منین و همکاران، 2007) و ADHD (Qian و همکاران، 2016). نوجوانان هنگام مواجهه با سطوح بالای احساسات منفی، ممکن است در تلاش برای کاهش پریشانی مرتبط، رفتار پرخطری داشته باشند. بنابراین، تفاوت های فردی در تنظیم هیجان می تواند برای شناسایی نوجوانانی که ممکن است مستعد رفتارهای مشکل ساز باشند، مهم باشد، به ویژه در میان آنهایی که با علائم درونی و بیرونی مشکل دارند. نوجوان یک دوره حیاتی برای توسعه مداوم مهارت های تنظیم هیجان و همچنین مدارات عصبی زیربنای ظرفیت تنظیم احساسات. یکی از الگوهای مغز که گمان می رود منعکس کننده تنظیم احساسات است، جفت شدن دلتا بتا است که اغلب با ماهیت بیش از حد کنترل شده افرادی که با اختلالات درونی سازی، مانند اضطراب عمومی و اضطراب اجتماعی. با این حال، ما کمتر در مورد نقش آن در بیرونی کردن مشکلات می دانیم.
آزمایشگاه ما با علاقه مندی به الگوهای منحصر به فرد رفتارهای درونی و بیرونی در نوجوانان، با جوانان 12 تا 15 ساله درباره افکار، احساسات و رفتارهای آنها در موقعیت هایی که ممکن است تجربه کنند مصاحبه کرد ترس یا اضطراب. برای اینکه مطمئن شویم طیف وسیعی از تجربیات از جمله علائم درونی و بیرونی را به ثبت رسانده ایم، به طور خاص بر روی اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، اختلال اضطراب اجتماعی (SAD)، اختلال افسردگی اساسی (MDD)، توجه-اختلال کمبود/بیش فعالی (ADHD)، برای GAD، از آنها پرسیده شد که آیا اخیراً در مورد چیزهایی مانند مدرسه، سلامتی یا مسائل خانوادگی نگران بوده اند و آیا علائم فیزیکی مانند مشکل در آرامش یا درد عضلانی را تجربه کرده اند یا خیر. برای SAD، تمرکز بر این بود که آیا در موقعیتهای اجتماعی احساس ترس یا ناراحتی میکنند، مانند شروع یا شرکت در مکالمات یا دعوت از یک دوست برای معاشرت. هنگام غربالگری MDD، از نوجوانان پرسیده شد که آیا تا به حال احساس افسردگی کرده اند و آیا این احساسات در دو هفته گذشته ادامه داشته است یا خیر. در نهایت، برای ADHD، آنها در مورد اینکه به راحتی حواسشان پرت می شود و اینکه آیا اغلب برای ماندن در صندلی خود مشکل دارند یا خیر، سوال شد. ما سه الگوی متمایز از سطوح مختلف علائم درونی و بیرونی را شناسایی کردیم:
1. علائم کم
این گروه از نوجوانان گزارش دادند که کمترین تعداد علائم مربوط به GAS، SAD، MDD و ADHD را تجربه کردهاند.
2. اضطراب و ADHD
این گروه از نوجوانان بالاترین سطوح GAD و SAD، سطوح متوسط ADHD و پایینترین سطوح MDD را گزارش کردند.
3. علائم بالا
این گروه از نوجوانان سطوح متوسط GAD و SAD و بالاترین سطوح ADHD و MDD را گزارش کردند.
در مرحله بعد، میخواهیم بفهمیم که آیا این گروهها در تنظیم احساسات، مهارتهای اجتماعی (مانند دوستیابی) و رفتار مشکلساز (مثلاً شکستن چیزها هنگام عصبانیت) با هم تفاوت دارند یا خیر. جوانان در گروه کم نشانهشناسی مهارتهای اجتماعی بهتری دارند و کمتر رفتار مشکلزا دارند، در حالی که جوانان در گروه اضطراب و ADHD بیشترین مشکل را در مهارتهای اجتماعی و مشکلات رفتاری تجربه میکنند. علاوه بر این، برای نوجوانان در گروه علائم بالا، الگوی تنظیم عصبی نشان دهنده دشواری بیشتری در تنظیم احساسات است.
یافتههای ما نشان میدهد که سطوح بالاتر علائم اضطراب، افسردگی و ADHD میتواند با مهارتهای اجتماعی و رفتاری سالم و تنظیم احساسات تداخل داشته باشد. با این حال، در غیاب افسردگی، افزایش اضطراب ممکن است به پایین نگه داشتن سطح رفتارهای مشکل ساز کمک کند. برای نوجوانانی که با علائم درونی و بیرونی دست و پنجه نرم می کنند، کنترل بیش از حد عصبی ممکن است تنظیم پریشانی را دشوار کند و در نتیجه در تلاش برای مقابله با آن رفتار مشکل ساز بیشتری نشان داده شود.
درباره نویسنده مهمان: میشل راموس، دکترا، از سال 2021 بهعنوان دکترای ارشد بخشی از آزمایشگاه توسعه احساسات بوده است. تحقیقات او بر درک عواملی است که به تفاوتها در نحوه مشارکت کودکان و نوجوانان در خطرات کمک میکند. رفتار تحقیقات در حال انجام او بر توسعه تنظیم هیجان متمرکز است.
- چه چیزی در دوران نوجوانی تغییر میکند؟
- درمانگری برای حمایت از کودکان و نوجوانان پیدا کنید الف>
مراجع
Campbell, S. B. (1995). مشکلات رفتاری در کودکان پیش دبستانی: مروری بر تحقیقات اخیر. مجله روانشناسی و روانپزشکی کودک، 36(1)، 113-149. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1995.tb01657.x< /p>
دی آلویس، دی.، لینسکی، ام. ت.، رایرسن، آ. ام.، و آگراوال، ای. (2014). زیرشاخههای اختلال کمبود توجه/بیش فعالی و اختلالات مصرف و مصرف مواد در NESARC. رفتارهای اعتیادآور، 39(8)، 1278-1285. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2014.04.003
همفریس، کی. ال.، و لی، اس. اس. (2011). خطرپذیری و حساسیت به تنبیه در کودکان مبتلا به ADHD، ODD، ADHD+ODD، و گروه کنترل. مجله آسیب شناسی روانی و ارزیابی رفتار، 33(3)، 299-307. https://doi.org/10.1007/s10862-011-9237-6
Mennin، D. S.، Holaway، R. M.، Fresco، D. M.، Moore، M. T.، & Heimberg، R. G. (2007). تعیین مولفه های هیجان و بی نظمی آن در آسیب شناسی روانی اضطراب و خلق. رفتار درمانی، 38(3)، 284-302. https://doi.org/10.1016/j.beth.2006.09.001
Oldehinkel، A. J.، Hartman، C. A.، De Winter، A. F.، Veenstra، R.، و Ormel، J. (2004). پروفایل های خلقی مرتبط با مشکلات درونی سازی و بیرونی سازی در دوران پیش از نوجوانی. رشد و آسیب شناسی روانی، 16(02). https://doi.org/10.1017/s0954579404044591
Qian، Y.، Chang، W. L.، He، X.، Yang، L.، Liu، L.، Ma، Q.، Li، Y.، Sun، L.، Qian، Q.، و وانگ، Y. (2016). اختلال در تنظیم عاطفی ADHD در دوران کودکی، پیامدهای ضعیف در اوایل بزرگسالی را پیش بینی می کند: یک مطالعه آینده نگر. تحقیق در ناتوانی های رشدی، 59، 428-436. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2016.09.022
منبع: گروه تحریریه و ترجمه چه خبر