آغاز فروش خودرو سوزوکی بالنو ۲۰۲۴ + قیمت
سوزوکی بالنو با قیمتی نزدیک به ۱.۵ میلیارد تومان به دست خریداران رسیده است. البته احتمال دارد که به خاطر تغییر عوارض جانبی شماره گذاری خودروهای وارداتی، بزودی قیمت این خودرو کمی در کارخانه افزایش پیدا کند.
راسا موتور خاورمیانه تعداد قابل توجهی از سوزوکی های بالنو را به دست مشتریان سامانه وارداتی ها رسانده است. این خودرو یک هاچ بک از نشان سوزوکی به حساب می آید که در بازار ما با خودروهایی مانند هیوندای i20 کارکرده رقابت می کند. در حال حاضر دلالان قیمت هاچ بک سوزوکی را در بازار آزاد در محدوده یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان تا دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام می کنند.
نام خودرو | قیمت مصوب (تومان) | قیمت بازار آزاد (تومان)
سوزوکی بالنو مدل ۲۰۲۴ | ۱.۵۰۵.۰۰۰.۰۰۰ | ۱.۹۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تا ۲.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰
سوزوکی بالنو به پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز است. این پیشرانه ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ ۱۰۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۳۸ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده بالنو از نوع ۴ سرعته اتوماتیک AT است که چیدمان استپ گیت دارد و توان را به چرخ های جلو می رساند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این هاچ بک ژاپنی نزدیک به ۱۱ ثانیه است. سوزوکی بالنو می تواند مصرف سوخت کمتر از ۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را داشته باشد.
در سوزوکی بالنو به عنوان یک هاچ بک ژاپنی امکاناتی مانند شش کیسه هوا، نمایشگر لمسی، اندروید اتو، اپل کارپلی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رینگ آلومینیومی، فناوری LED چراغ ها، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، سنسور نور، استارت دکمه ای تریم داخلی چرم و پارچه، آینه تاشو برقی، هدآپ دیسپلی، دوربین ۳۶۰ درجه، تهویه اتوماتیک، دریچه تهویه ردیف دوم و… دیده می شود.
در میان پیشرانههای عرضهشده برای این سوزوکی بالنو (۴ سیلندر ۱.۲ و ۱.۵ لیتر)، نمونه قدرتمندتر ۱.۵ لیتری با گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته AT برای بازار ایران برگزیده شده است. هرچند که حق انتخاب گیربکس دستی ۵ سرعته و ۵ سرعته دستی کامپیوتری (AMT) نیز برای آن در دسترس بود.
البته این پیشرانه تنفس طبیعی توان و گشتاور محدودی دارد که در اتصال با گیربکس AT هرچند ترکیبی منطقی و هماهنگ به نظر میرسد، اما در نهایت با داشتن وزن نزدیک به یک تن، عملا ویژگیهای رفتاری نظیر ۲۰۶ تیپ ۶ به همراه خواهد داشت. پس نباید از عملکرد فنی سوزوکی بالنو چندان ذوق زده شد.
ارائه گیربکس AT برای یک خودرو وارداتی آن هم در بازه قیمتی که قطعا از خودروهای تولید داخل بالاتر خواهد ایستاد، بدون شک انتخاب معقولتری است، اما اگر راسا موتور حق انتخاب با گیربکس ۵ سرعت دستی را نیز در اختیار مشتریان قرار دهد، احتمالا برای برخی مشتریان جوان انتخاب بهتری در مقایسه با گیربکس AT باشد.
نمای خارجی سوزوکی بالنو با دوره تولید و زبان امروزی برند سوزوکی هماهنگ است، اما با توجه به کلاس اقتصادی خودرو، پیچیده و آیندهگرایانه نیست. جلوپنجره با تریم پهن کرومی در اتصال به چراغهای سیستم روشنایی اصلی، زیرسپر پیچیده با دو مهشکن دایرهای، ظاهری معاصر، تا حدودی ساده و البته میانهرو به همراه دارد که از قضا نه زشت است و نه از مد افتاده.
بخش انتهایی خودرو با چراغهایی همراه است که از دو گوشه گلگیرهای عقب اندکی بیرون زدهاند و طراحی مشابه به محصولات سابق برند اوپل دارد که در تیراژ بسیار محدود روانه بازار ایران شد. تریم کرومی بهکاررفته در نمای جلو، در بخش انتهایی بالنو نیز به عنوان پل ارتباطی میان دو چراغ عقب دیده میشود، اما برخلاف جلو، فاقد پیچیدگی طراحی است.
نیمرخ نمای جانبی سوزوکی بالنو برای یک هاچبک اقتصادی قابل قبول است، ولی بدون شک زیبایی بصری خودروهای جذابی چون فولکس واگن گلف یا شیراکو را به همراه ندارد. خطوط شخصیت روی گلگیرها بهسختی قابل رویت است، اما تریم کرومی بهکاررفته بر لبه درها و ستون C به زیبایی و هوشمندانه اجرا شده است.
اگر ابعاد و اندازههای سوزوکی بالنو را با خودروهای همکلاسی چون پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ مقایسه کنید، خواهید فهمید که بالنو نه فقط در نمای خارجی، بلکه در نمای داخلی نیز هوشمندانهتر طراحی شده است. این مهم افزایش جزئی فضای پای سرنشینان عقب و بهبود اندک حجم فضای صندوق را به مالک هدیه میدهد.
طراحی فضای داخلی برای یک خودرو اقتصادی ساخته و پرداخته کشورهای در حال توسعه قابل احترام و زیبا است. اگرچه نمیتوان نظر محکمی در خصوص متریال بهکاررفته در کابین داد، اما سبک طراحی متقارن داشبرد، طراحی زیبای قاب سیستم مولتی مدیا و شیوه ادغام آن با مجموعه نشانگرهای آنالوگ پشت فرمان و مجموعه کنترل سیستم تهویه مطبوع چشمنواز است. بهخصوص که این خودرو با تریم داخلی دو رنگ نیز در بازار هند عرضه شده است، اما هنوز مشخص نیست این تریم دو رنگ به بازار ایران راه یابد.
منبع: افکارنیوز